Unieke Drachtplanten cursus

Na eerdere samenwerking bij winter-lezingen de afgelopen jaren met de afdeling Blaricum, werken we nu als verenigingen samen bij de organisatie van een mooie drachtplanten cursus.

Een unieke cursus, want hij gaat niet alleen over drachtplanten, maar hij is voor onze verenigingen in het Gooi op maat gemaakt en hij gaat in op onze specifieke situatie hier.

Vanwege een beperkt aantal plaatsen geldt ‘wie het eerst komt, eerst maalt’, dus als je deel wil nemen, geef je dan snel op via een antwoord op deze email en maak het cursusgeld over naar onze verenigingsrekening NL84RABO 012 206 73 20 van Imkervereniging Bussum, onder vermelding ‘Drachtplanten cursus’. De binnenkomst van de betaling is bepalend voor je aanmelding.

Hieronder de gegevens van deze cursus.

Drachtplanten cursus

Kosten: 50,- per persoon voor 5 theorielessen en 1 excursie

5 theorielessen van ongeveer 2,5 uur worden ’s avonds door de weeks gegeven op de volgende lesdagen:

•             Maandagavond 10 april, vanaf 19:30

•             Dinsdagavond 18 april, vanaf 19:30

•             Dinsdagavond 16 mei, vanaf 19:30

•             Donderdagavond 15 juni, vanaf 19:30

•             Donderdagavond 22 juni, vanaf 19:30

Locatie: Bijenhuisje Imkervereniging Bussum (Huizerweg 49H, Bussum)

1 excursie onder leiding van boswachter Marcel Kwant

•             Donderdagavond 29 juni, vanaf 19:30, locatie volgt

Cursusleider : Theo Vulink

- universitaire studie biologie, inclusief eerste graad bevoegdheid biologie

- promotie onderzoek; effect rund en paard op vegetatie samenstelling  en vogelsoorten in jonge natuurgebieden (Oostvaardersplassen, Lauwersmeer, Grevelingen)

- meer dan 30 jaar ervaring met imkeren; op dit moment ca. 30 volken gericht op honing productie in Zuidelijk Flevoland en koninginnen teelt (Carnica, bevruchting Duitse Wadden eilanden)

- volgt nu bestuivingscursus

- sinds 2015 gepensioneerd en senior expert  beekeeping bij PUM, missies gedaan in Guatemala en Honduras.

Inhoud:

Een combinatie van theorie en praktijk;

- bloembiologie;

- bestuiving en bevruchting;

- bodem en bodemkaart omgeving Bussum-Blaricum-Eemnes

- één jarigen, overjarigen, vaste planten, bomen;

- drachtverbetering, potentiele soorten jaarrond, ' ecologisch' beheer; het is namelijk niet eenvoudig ingezaaide mengsel duurzaam in stand te houden (verruiging, vergrassing door N depositie)

- potentiele samenwerking met gemeenten, waterschap en regionale natuurorganisatie t.b.v. drachtplant verbetering; het gaat om schaal

- praktijk: een beknopte bodemkaart en drachtplantenkalender voor onze regio ('t Gooi en Eemnes)