50e P.J. Beens Bijen- en Natuurmarkt

Van onze collega's van de Bijenvereniging Driebergen-Doorn ontvingen we onderstaand persbericht:

Burgemeester Naafs aanwezig bij jubileummarkt.

Dit jaar met extra activiteiten

Op het terrein van de Zonheuvelschool, Burgemeesterpark 29, Driebergen

Op de tweede zaterdag in april wordt, voor de 50e keer, de jaarlijkse Bijen- en Natuurmarkt gehouden. In 1961 organiseerde de Driebergse imker P.J. Beens voor het eerst deze markt en in 1990 werd de markt naar hem vernoemd, als eerbetoon aan de oprichter.

De bijenmarkt valt samen met de plantjesmarkt die jaarlijks door De Zonheuvel wordt georganiseerd.

De Driebergse markt is traditioneel voor de imkers in het land de eerste belangrijke markt in het voorjaar. De prijzen van bijenvolken worden voornamelijk hier bepaald. De volken worden aangevoerd in kasten en korven. Die blijven uiteraard gesloten, en ze worden nog steeds op de traditionele wijze van loven en bieden met handjeklap verhandeld.

Imkers uit het hele land ontmoeten elkaar hier. Ze kopen of verkopen hun bijenvolken, slaan hun imkermaterialen in en praten bij over hun ervaringen, zoals honingoogst, koninginnenteelt en ziektebestrijding. Vooral dat laatste is momenteel een belangrijk onderwerp, zoals iedereen in diverse publicaties heeft kunnen lezen.

Behalve imkerbenodigdheden zijn er natuurlijk ook bijenproducten te koop: honing, waskaarsen en producten waarin propolis en koninginnengelei zijn verwerkt.

Imkers zijn zeer betrokken bij de natuur. Het in stand houden van veel gewassen is grotendeels afhankelijk van de bestuiving door bijen. Het winnen van honing is daarom voor de meeste imkers niet de belangrijkste reden om bijen te houden. Daarom worden voor deze markt ook organisaties en bedrijven uitgenodigd die ‘met de natuur’ bezig zijn.

Er zijn planten te koop en er zijn stands met kunstnijverheid met natuurlijke producten. De mandenvlechter zal er dit keer ook weer zijn met zijn prachtige manden van wilgentenen. Men kan zien hoe raat van bijenwas gegoten wordt en waskaarsen worden gemaakt.

Hugo de Wijslaat de bijen in drie dimensionale beleving zien. Het is alsof je ze kunt aanraken. Hij zal drie maal een 3D-dia-show geven. Met een speciale bril kunnen de bezoekers dan genieten van zijn vele dia’s van bijen en andere insecten. Deze show duurt ongeveer een half uur.

In de kraam van de bijenvereniging is ook een bijenvolk achter glas te bezichtigen. Ook kan men via een spiegel onder in een korf met bijen kijken.

Men kan er terecht voor informatie over het houden van bijen als hobby of voor een afspraak om eens met een imker mee te kijken in een bijenvolk. Bij voldoende belangstelling organiseert de vereniging weer een cursus voor beginnende imkers. Men kan zich hier alvast inschrijven.

Dit jubileumjaar gebeurt er veel speciaal voor de kinderen:

Kinderen kunnen van echte was hun eigen kaars rollen.

Op de Zonheuvelschool hebben een vijftal imkers een hele dag lang een bij-les gegeven aan alle groepen. Op deze manier zijn de schoolkinderen voorbereid op de bijenmarkt. Ze zullen over dit onderwerp kijkdozen maken. Een jury zal de mooiste kijkdozen met een prijs belonen.

Zo lang de voorraad ballonnen niet opraakt kunnen kinderen meedoen aan een gratis ballonnenwedstrijd.

Om hun extra energie wat kwijt te raken kunnen de kinderen lekker op het springkussen.

Verkoop plantjes door de school

Jaarlijks organiseert de ouderraad van de Zonheuvel in het voorjaar een plantjesmarkt. Mensen hebben vooraf planten kunnen bestellen, maar ook op de dag zelf is er een ruim assortiment om uit te kiezen. Met de opbrengsten worden aanvullende materialen voor de groepen aangeschaft.

Imkers zijn er vroeg bij. De markt begint om 7.00 uur en eindigt om 13.00 uur.

De natuurorganisaties zullen om ongeveer 9.00 uur hun kraam inrichten. De entree is vrij. In de school is een kantine ingericht, waar men koffie, soep en broodjes kan bestellen.

Voor de redactie:

Meer informatie over deze markt en over het houden van bijen:

Leo Gensen(secr.)                  0343-597519     06-53720681

Wim Oerlemans(voorz.)        0343-491597     06-51669670

Wilt u een bijpassende foto? Mail of bel Wim Oerlemans.

Bijenvereniging Driebergen-Doorn