Dinsdag 5 april 2011 - Start van de Koninginnenteeltcursus

Voor de liefhebber, we zijn trots dat we deze speciale cursus koninginnenteelt kunnen organiseren!

Dit voorjaar start de Imkervereniging Bussum met een Koninginnenteeltcursus in het Bijenhuisje aan de Huizerweg te Bussum. De planning gaat uit van twaalf bijeenkomsten, die deels praktisch, deels theoretisch zijn.

De cursus start op dinsdag 5 april a.s. en wordt door Jan Verrier (bijenteeltleraar) verzorgd. Een voorlopige planning van de cursusdagen treft u onderaan dit bericht aan.

De  kosten bedragen  circa € 20,00.  Ook leden van omliggende (sub)verenigingen zijn uiteraard welkom.

U kunt zich hiervoor opgeven bij:

Jan Verrier, telf.: 035- 694 21 27 of via

Op zaterdag 14 mei wordt er, vanaf 15.00 uur, overgelarfd van Buckfastvolken, door een lid van de teeltgroep Marken   Ook Carnicalarven zullen beschikbaar zijn.

U kunt zich hiervoor opgeven bij   en tegelijkertijd opgeven hoeveel larven  Buckfast/Carnica u nodig heeft.

De voorlopige opzet voor de koninginnenteelt-cursus, uitgaande van het invoeren van de larfjes op 14 mei:

1. Eerste bijeenkomst 5 april: waarom koninginnenteelt en het belang van darrenteelt. Tevens bespreking van het programma

2. 14 april: manieren van koninginnenteelt

3. 28 april: hoe gaan we telen: in een hopeloos moerloos volk, moergoed volk met rooster of rooster op raam

4. 30 april: pleegvolken selecteren en bepalen: versterken of voeren of beiden

5. 7 mei: moer onder rooster controleren op doppen: pleegvolk moerloos maken

6. 14 mei: starter maken en moerloos volk hopeloos moerloos maken; larfjes invoeren

7. 15 mei: larfjes in pleegvolken hangen (moergoede pleegvolk op doppen controleren)

8. 16 of 17 mei: controle op uitgebouwde doppen om vast te stellen hoeveel kernvolkjes (3 raams broed aflegger) en hoeveel kirchheimers of apidea's er klaargemaakt moeten worden

9. 18 mei: doppen inkooien en eventueel in de broedstoof plaatsen

10. 23 mei: zonder risico de doppen in broedstoof

11. 24 mei: moeren lopen uit, doppen breken, moeren invoeren in diverse kastjes

12. 28 mei: moeren controleren op eitjes (hangt ook een beetje van het weer af)

Wanneer de teelt stagneert (bijvoorbeeld omdat er op 15, 16 of 17 mei niet voldoende larfjes blijken te zijn aangenomen) dan kan op 21 mei een tweede teelt opgezet worden. Dit kan ook nog op 28 mei wanneer er niet voldoende moeren blijken te zijn.