Voortgezette Basiscursus bijenteelt in de tuin van het bijenhuisje te Bussum

Deze cursus loopt al!

Op 26 maart 2019 is de cursus “voortgezette basiscursus bijenteelt” van start gegaan. De cursus bestaat uit 2 theorielessen gevolgd door ruim 9 praktijklessen waarbij een deel theorie zal worden behandeld. Deze cursus biedt u de mogelijkheid nog meer te weten te komen over de honingbij en het belang van het voortbestaan van de honingbij. .

In de cursus komen onder andere de volgende zaken aan de orde:

• de jaarlijkse cyclus van een bijenvolk;
  • leren beoordelen van verschillen in ontwikkeling tussen bijenvolken
  • leren  passende maatregelen te kunnen nemen om een achterblijvende ontwikkeling te corrigeren zoals: volken opruimen ,verenigen en/of versterken.
  • leren volken sterk te houden
  • meer kennis van deelaspecten zoals reizen, zwermen scheppen, volksvermeerdering met broedafleggers maken, verenigen van bijenvolken.
  • kennis en toepassen van eenvoudige koninginnenteelt

De cursus zal plaatsvinden in het bijenhuisje de daarbij gelegen tuin in Bussum. De cursus wordt na voldoende kennis en kunde afgesloten met een erkend diploma van de NBV (Nederlandse bijenhouders vereniging te Wageningen)

Er wordt geteeld met Buckfast, op het moment dat er andere rassen worden gewenst, bekijken we wat de mogelijkheden daarvoor zijn.

Prijs € 160,= per deelnemer (lid imkervereniging Bussum) en niet leden € 185,-.
Excluisief leer middelen (boek: Bijenhouden voor gevorderden” van Friedrich Pohl) en eventueen benodigde imker spullen.

Voortgezettebasiscursus