Imkeren Actueel

In deze rubriek behandelen we een punt wat op dit moment danwel binnenkort actueel is voor de imker.

We zijn op dit moment heel druk bezig met het in toom houden van het zwermen en ook hebben we de eerste honing al kunnen afnemen.

Na het afnemen kunnen we de honing slingeren en uiteindelijk in potten doen. Tussen dat slingeren en in de potten doen zit nog een slag waarin we de honing helemaal ontdoen van de laatste kleine restjes vuil.

Komende week ga ik mijn honing slingeren en dan zal ik wat foto's maken en de methode beschrijven waarmee het vuil van de honing afgehaald kan worden. Lea de Graaf heeft hier namelijk een hele goede truuk voor bedacht met behulp van kaaspapier. Dus nog heel even geduld, de truuk volgt zeer binnenkort!

--> Update!

De honing is geslingerd met hulp van Jan. We hebben 'm via een grove en fijne zeef laten lopen en daarna nog een keer door een hele fijne zeef (zie hieronder).

Toch zat er nog wat kleine verontreiniging in. En dan komt nu de Truuk-van-Lea!

Als je een kaaspapier neemt en je scheidt het plastic van het papier dan heb je een redelijk stevig stuk plastic te pakken.

Als je de honing een paar dagen laat staan komen de verontreinigingen boven drijven. Leg nu het stuk plastic bovenop de honing en druk het voorzichtig een klein beetje aan zoals hieronder getoond.

Als je het plastic nu voorzichtig aan de puntjes er af trekt blijft alle verontreiniging keurig aan het plastic kleven en dan houd je de schone honing over. Zoals je hieronder ziet werkt dat perfect! (met dank aan Lea voor deze duidelijke foto)