Update Koninginnenproject

Ons koninginnenproject vordert gestaag! Zoals bekend hebben we dit jaar, 2018, het z.g. Koninginnenproject omdat we 100 jaar bestaan. Een groot aantal leden heeft zich opgegeven hiervoor.

Na het vinden van sponsoring, onder andere van Metafoor Ruimtelijke Ordening, konden de Kielerkastjes besteld worden.

Inmiddels is door de inzet van velen (dank dank dank!) alles in gereedheid voor de start van het project. Na het vinden van sponsoren voor het project en uitgebreid overleg met Hennie Kroese over de planning en de mogelijkheden zijn de Kielerkastjes besteld. De Kielerkastjes zijn daarna geschilderd en ze zijn voorzien van houtjes met een klein stukje startraat, apifonda en een mooi stukje folie. Zie hieronder een sfeer impressie van de afgelopen zaterdagen waarop dit gerealiseerd is.

MRO 1

Afgelopen dinsdag, 29 mei zijn de Kielerkastjes met bijen gevuld. In de aanloop daar naar toe waren we al een tijdje bezig met het prepareren van volken om bijen af te staan. Erik en Tom hebben er een volk vanuit Almere voor naar Bussum gehaald, Liesbeth haalde dinsdag vanaf eind van de middag bijen uit diverse volken van onze stand in Naarden, Ron en Dirk hebben bijen uit diverse volken in de Bijentuin gehaald, Jan reed samen met Martijn naar Apeldoorn om de Koninginnen bij Hennie Kroese op te halen. Hieronder Liesbeth en Ron die de Kielerkastjes vullen met bijen uit Naarden.

Vullen Kielers

En Dirk die kastjes vult met bijen uit de Bijentuin. Nog net links in beeld de parasol waaronder we moesten werken vanwege de regen.

Vullen Kielers2

We hebben alles zo gepland dat de bijen een uur of 2 moerloos in de Kielertjes hebben gezeten tegen de tijd dat Jan terug komt uit Apeldoorn. Exact om half negen kwamen Jan en Martijn aan met een grote hoeveelheid F1 koninginnen.

Bakje Koninginnen

Een groot aantal leden had zich verzameld om bij dit heuglijke feit aanwezig te zijn. Ron gaf eerst wat uitleg over het project, en de juiste methode om de koninginnen in te voeren.

Uitleg van Ron

Daarna werden de koninginnen ingevoerd. Hieronder voert Martijn onder het toeziend oog van Chris en Jacques een koningin in.

Gezamenlijk Invoeren

Daarna gingen de bijen naar een koele kelder in Huizen en een koele kazemat om te harmonieren. Altijd spannend zo'n rit met luid-zoemend achter je de bijen.

Transport Koninginnen

Maud en Jacques hebben van dit alles foto en film materiaal gemaakt, er komt dus nog een mooiere verslaglegging dan dit stukje!

Verslaglegging

Hierboven een actie foto van Maud en Jacques in de Kazemat in Bussum.

En nu is het afwachten! Over drie weken weten we of de koninginnen goed bevrucht, en aan de leg zijn.