Overlarf-avond in het Bijenhuisje

Dinsdagavond 30 mei vond er in het Bijenhuisje een zogenaamde ‘overlarf’- avond plaats.

De vereniging had haar clubhuis beschikbaar gesteld voor bijeenkomende imkers uit regio West van de BBV (Buckfast Belangen Vereniging).

Geïnteresseerde Buckfast-imkers hadden van tevoren larfjes besteld van imker Anatoly Konjajev. Anatoly kwam zelf de bestelde larfjes overlarven in kleine, kunststof dopjes. Tijdens het wachtten op de larfjes werden de imkers door Ronald de Moor van de BBV voorzien van soep met broodjes en/of koffie met koek om vervolgens met hun kostbare vrachtje weer huiswaarts te keren. Enkelen moesten daarvoor vele kilometers afleggen. Het is nu aan deze imkers om er prachtige koninginnen van te telen en zo de bijenstand in Nederland te helpen groeien; er zijn immers veel volken gestorven afgelopen winter.

Een aantal enthousiaste leden van onze vereniging begeeft zich dit voorjaar voor het eerst op het terrein van de koniginnenteelt. Zij doen dit onder deskundige leiding van Jan Driessen. Ze zijn al een paar zaterdagochtenden samengekomen om kennis op te doen en materialen en volken voor te bereiden. Ook deze leden waren dinsdagavond aanwezig om larfjes in ontvangst te nemen; naast larfjes van Konjajev, waren er ook larfjes uit de eigen kweek van Jan Driessen en Fred en Christien Stoffer beschikbaar. Deze larfjes werden overgezet in dopjes door Christien en Lars Akerboom, een heel precies werkje!  Veel larfjes zijn diezelfde avond nog in hun pleegvolk geplaatst. En nu moeten de imkers geduldig afwachten. Over een paar dagen weten we hoeveel larven er kans hebben om uit te groeien tot mooie, zachtaardige Buckfast-koninginnen.

Overlarf avond afbeelding 1  Overlarf avond afbeelding 2  Overlarf avond afbeelding 3