Bollen voor de Bijen

BUSSUM - Wethouder Nen van Ramshorst heeft woensdag een paar zakken bloembollen geplant op een stuk grond aan de Ceintuurbaan. Dat deed de wethouder om de Bussumse flora en fauna te helpen.

De wethouder plantte een apart soort bloembollen. De bloemen van deze bollen trekken veel bijen aan, de gemeente hoopt zo het wel en wee van de beestjes te verbeteren. Daarnaast geven de bloemen straks kleur aan de onlangs aangepakte straat.
Volgens de flora- en faunawet moet de gemeente per jaar een bepaald aantal zaken op touw zetten om de lokale natuur te helpen.
Bollen voor de Bijen

foto
Hierboven het krantenbericht, hieronder de achtergrond van de actie. Liesbeth, Dancker en Ellie hebben namens onze vereniging geholpen (hulde!) bij deze leuke actie.
Subject: Bollen voor de bijen
Beste collega-imkers,
Sinds enige tijd is er contact tussen de gemeente Bussum en onze vereniging met als doel om bij-vriendelijke beplanting in Bussum te krijgen. De gemeente zal dit najaar ‘bijvriendelijk’ bollenmengsel aanbrengen op verschillende plaatsen in Bussum. Dit mengsel zal bestaan uit: Chionodoxa, Botanische Crocussen, Fritillaria, Muscari, Nectoroscordum Siculum en Anemone. Het bollenmengsel wordt aangebracht op gazondelen zodat deze ook aantrekkelijk worden voor de bijen in het vroege voorjaar tot aan de zomer. Tevens gaan ze langs de parallelweg van de Ceintuurbaan tussen de T.B. Huurmanlaan en de Ruijterlaan een 8 tal blazenbomen (Koelreuteria paniculata) aanplanten voor de bijen. Deze boom bloeit in juli – augustus.

Verder zal de gemeente ook bollen gaan aanplanten op de Ceintuurbaan ter hoogte van de Groene Long, dit zal gebeuren op woensdag 31 oktober 2012 vanaf 8 uur. Om 11:00 uur komt de wethouder ook even meehelpen.
De gemeente heeft ons gevraagd of we wellicht ook even mee willen helpen. Het is geen zwaar werk; een machine snijdt de zode open waarna dezelfde machine de bloembollen plant. Het werk bestaat er uit om achter de machine de zode weer met de voeten netjes aan te drukken.
Dus wie interesse, zin en tijd heeft; kom graag even langs op 31 oktober op de Ceintuurbaan ter hoogte van de Groene Long. Namens het bestuur zal Ellie Sterk een deel van de dag aanwezig zijn. Mocht je nog vragen hebben, mail haar dan even op het mailadres zoals in de CC aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Dirk van Dijk