Open Imkerijdag zaterdag 13 juli

Zaterdag 13 juli a.s. was het Open Imkerdag in Nederland en de imkervereniging Bussum heeft ook meegedaan. De Open Imkerdag is met name bedoeld om belangstellenden te informeren omtrent het imkeren en het wel en wee van de honingbij. Iedereen kan in de media lezen over allerlei zaken, die bijenhouders en hun bijen tegenkomen en wordt daardoor wellicht nieuwsgierig naar de imkerij. Daarom was deze dag een uitstekende gelegenheid om nader kennis te maken met deze bijzondere hobby.

De imkervereniging Bussum heeft de beschikking over vier locaties in Bussum en omgeving, waar de imkers (leden van de NBV) hun bijenkasten hebben gestald. Dit jaar werd de  Open Imkerdag gehouden op Stadzigt (het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten bij het Naardermeer)

Het Naarder Nieuws was ook van de partij en bestempelde de dag als een groot succes:

Ca 100-125 bezoekers zijn langs geweest deze dag. Er is veel getoond en uitgelegd omtrent het imkeren (ook aan veel kinderen) met dank aan Eva, Ellie, Tom, Liesbeth en Susanne. Dick en Lea hebben een klein bijenvolkje met gemerkte koningin en demonstratie 6-ramer gebracht, dat veel aandacht kreeg.

Door een gebrek aan verzegelde ramen is er niet geslingerd, maar was de slinger wel  aanwezig als draaimolen voor vele kinderen.

Ook is er naar de bijenstand op Stadzigt gelopen om met kappen op naar de bewegingen van de bijen te kijken. Er is zelf een geluidsprofessional langs geweest die de geluiden van de bijen nodig had voor een natuurfilm, die binnenkort in de bioscoop te zien is (over de natuur in de Oostvaarder plassen) en zijn microfoon in de bijenkast heeft gehouden. Ook zijn een aantal redacteuren en fotografen langs geweest van lokale media voor een coverage. Zie hieronder de voorpagina rapportage van Het Gooise Leven met Ellie prominent op de foto.

Kortom, een groot succes!