Varroabestrijding

De winterbestrijding van de Varroamijt hebben we 17 december j.l. uitgevoerd. Voor het eerst niet met een oxaalzuur oplossing maar met een oxaalzuurverdamper.
Dit heeft als voordeel dat de kast niet open hoeft, je hoeft de bijen geen water in de nek te gooien en de warmte blijft mooi in de kast. In praktijk blijkt de verstoring ook heel gering; we hebben een kleine 20 kasten behandeld waarbij de bijen keurig binnen bleven. Slechts een paar kwamen even kijken wat er speelde.

De oxaalzuur verdamper wordt aangesloten op een accu waarna het schoteltje waar de oxaalzuur op ligt zo heet wordt dat de oxaalzuur verdampt, van buiten is dit goed te zien; de damp komt dan uit alle kieren die niet afgesloten zijn. Hieronder ook te zien; ondanks de natte theedoek voor de opening komt de damp nog langs een paar kieren naar buiten.

Dit was de opstelling; met een lichte en kleine accu (de motor staat toch in de winterstalling dus kon de accu mooi gebruikt worden) konden we eenvoudig langs de kasten wandelen. Theedoek aan de voorkant, de verdamper door de varroalade naar binnen en daar weer een natte theedoek tegenaan om de damp binnen te houden.

En nu is het afwachten op de lente om te zien of het allemaal goed gewerkt heeft! De verstoring was in iedergeval heel gering en alle warmte is mooi in de kasten blijven zitten.