Zaterdag 17 september 2011 - Bussumse Honing- en Natuurmarkt

De imkers oftewel bijenhouders van de bijenvereniging Bussum en Omstreken lijken in deze tijd zelf wel nijvere bijtjes. Niet alleen zijn ze regelmatig aan het werk met hun korven en kasten, maar ieder jaar slagen ze er ook in de jaarlijkse bijen- en natuurmarkt te organiseren. In dit jaar vindt dit festijn plaats op zaterdag 17 september van 10 uur ’s morgens tot 4 uur ‘s middags. De locatie is, zoals ieder jaar, de Bijentuin op de Huizerweg 49H, tussen zorgcentrum ‘Godelinde’ en kinderdagverblijf  ’t Mouwtje’.

Aanwezige imkers vertellen u graag over hun hobby en alles wat ermee samenhangt zoals het leven in de bijenstaat, de bijzondere status van een bijenkoningin, de weg van een nectarbron tot uw potje echte honing en nog veel meer interessante zaken over de bij en alles wat daarmee te maken heeft.

Omdat het op deze markt niet alleen om bijen en honing draait maar ook om andere aan de natuur verwante zaken en producten kunt u kennis maken met diverse ambachten en creatieve bezigheden. De producten hiervan zijn vaak te koop. Soms kunt u zelf aan de slag om een kaars te rollen of iets van klei te vormen. Er is voor elk wat wils en voor groot en klein genoeg te zien en te beleven.

Bij de horeca kunt u smullen van een heerlijke, verse haring en bij de wafelkraam van geurige en smakelijke honingwafels.

Via een paadje tussen de, voor deze dag afgesloten, bijenkasten bereikt u de kindertuinen met hun pompoenenmarkt waar diverse soorten van deze aparte groente in allerlei maten aanwezig zijn voor de verkoop. U kunt dan meteen de tuintjes van onze jonge tuiniers bewonderen. Zij werken daar het hele seizoen onder leiding en zaaien, onderhouden en oogsten uit hun eigen tuin. Als weer en wind meewerken is er een overvloed aan kleuren te bewonderen.

Bij aankomst op de bijenmarkt ontvangt iedere bezoeker een gratis lot om mee te dingen naar een potje honing, geoogst op de bijentuin, dus echte Huizerweghoning.

Voor de imker is er van alles te bekijken en te koop, want er staan diverse kramen met imkeruitrustingen zoals kleding, korven, kasten en gereedschappen die voor zijn of haar hobby nodig, handig of gewoon leuk zijn. Er zijn bijenproducten, waaronder stuifmeel, propolis, koninginnegelei en natuurlijk honing.

Er is een informatiestand voor belangstellenden en misschien wel aankomende imkers, waar ook honing wordt verkocht uit Bussum en andere plaatsen in deze omgeving.

Zoals vermeld staan er ook kraampjes met allerlei lekkernijen, interessante artikelen of eigengemaakte producten, bijvoorbeeld:

·        een kraam waar jeugdige bezoekers hun creativiteit kunnen botvieren door zelf iets te  maken onder deskundige leiding

·        cactussen en vetplanten, een geweldige collectie van de succulentenvereniging

·        houten speelgoed, wollen en vilten sprookjesfiguren, alles handgemaakt

·        handgebreide truien en vesten van handgeverfde zuivere wol en linnen

·        kunstzinnige droogbloemcreaties en figuren van wilgentenen

·        figuren van hooi gemaakt. Bezoekers mogen zelf ook proberen dit te doen

·        kaas en zuivelproducten van de boerderij

·        aparte, handgemaakte cadeautjes van natuurlijke materialen

·        bloemen, sappen en jams uit eigen tuin

·        tweedehands boeken

·        heerlijke haring en andere snacks en drankjes, geserveerd in onze horecatent

·        versgebakken wafels met honing, een lekkernij voor wie van zoet houdt

·        een loterijkraam met heel veel prijzen te winnen

·        een knuffelhoek voor de jongste bezoekers al zal menige volwassene ook vertederd zijn door de jonge konijntjes en cavia’s.

De bijenkasten op de tuin worden deze dag gesloten zodat de bezoekers er geen hinder van kunnen ondervinden.

Tot de zeventiende september!