Veilig imkeren en het gebruik van de Epipen

Deze lezing was eigenlijk een ‘must’ is voor ons allen als imkers.

Vanuit de ambulancedienst komt Henk de Heij vertellen over veilig imkeren, en het gebruik van de Epipen. Er bestaan veel indianenverhalen rond het wel of niet mogen gebruiken van de Epipen. En ik weet dat een aantal van onze leden inmiddels kennis heeft gemaakt met wat zo’n Epipen doet als je ‘m gebruikt. Heftig!

Epipen

Wat doe je als je imkermaatje ineens tegen de vlakte gaat en nergens meer op reageert? Wat moet je zelf doen als je ineens duizelig wordt? Op donderdag 22 november vertelde Henk er uitgebreid over. Daarbij had hij ook een ruime hoeveelheid dummy epi-pennen waarmee je zelf kon oefenen (en op je buurman tot grote hilariteit).

Epipen4

Daarnaast had henk ook heel veel veiligheidstips, onder andere:

- neem altijd een goed opgeladen telefoon mee

- weet waar een EHBO / ziekenhuis is

- weet waar je zelf bent op een manier die je aan de 112 uit kunt leggen (wat is het adres van het dichtst-bijzijnde huis / wat zijn de geografische coordinaten van je standplaats)

- zorg dat je een epipen hebt, en dat je ook weet hoe je 'm in een been zet (en niet in een bil als je daar niet heel ervaren mee bent)

Daarnaast had Henk ook een opsomming van de algemeen bekende tips dat je moet oppassen met luchtjes (aftershave / parfum / haarlak), onervaren bezoekers van je stand en dat je de bijen altijd zo rustig mogelijk moet benaderen (gebruik rook en een theedoek, werk rustig etc).

Epipen1

Met name de tips hierboven, en de heldere uitleg van de werking van de epipen waren heel waardevol, namens Henk mag ik de mensen die dit lezen doorgeven dat hij zijn verhaal ook graag bij andere verenigingen komt vertellen! (wil je de contactgegevens van Henk ontvangen, gebruik dan even het contactformulier op deze website).