Gebruik van de Slingerruimte

Tip vooraf: het heeft geen zin om voor 4 raampjes de slingerruimte af te huren, het schoonmaken is erg veel werk. Verzamel dus voldoende ramen, of slinger samen met een andere imker.

Voorbereiding:

Reserveren:

Maak via de website een reservering.

Slingerruimte Reservering

Je krijgt dan een bevestiging of de ruimte beschikbaar is voor je. Tevens krijg je een “tikkie” voor de huur. Pas als je de huur hebt voldaan kan je gebruikmaken van de slinger ruimte.

De huur bedraagt € 7,50 per dag per lid. Op het moment dat er een 2 leden gebruikmaken van de ruimte is de huur € 15,-, bij drie € 22,50 et cetera. Vaak is het mogelijk dat meerdere leden op een dag gebruik willen maken van de slingerruimte. De mogelijkheden worden dan in onderling overleg afgestemd. Die gene die als eerste de reservering heeft gemaakt mag aangeven wat de mogelijkheden zijn voor een 2de en volgende gebruiker(s).

Op de dag zelf wordt het de slingerruimte open gedaan door een van de bestuursleden. Deze doet ook de tussen deur naar het bijenhuisje open zodat toilet etc beschikbaar is. Verder kunnen vragen worden beantwoord en samen gekeken of de verschilleden zaken schoon en aanwezig zijn.

Afsluiten gebeurd in overleg. Er vindt altijd een controle plaats of een en ander netjes en schoon is achtergelaten.  Mocht het niet netjes zijn achtergelaten wordt verzocht dat alsnog in orde te maken.

Benodigde mee te nemen materialen:

1 emmer per  10 verzegelde ramen. En altijd een reserve voor als het spekramen blijken te zijn ;-)

Emmers zijn te koop bij het Depot van de imkervereniging op zaterdag tussen 10:00 en 11:00 maar ga er niet vanuit dat er altijd emmers op voorraad zijn! Zorg dus dat je voor het slingeren voldoende emmers hebt.

Schoonmaakmiddel, voor vloer etc. een gewone allesreiniger nemen. Iets van Ajax of driehoek groene zeep, dat werkt prima. Voor het schoonmaken van de slinger, zeven en andere materialen een gewoon afwasmiddel wat je ook voor de vaat gebruikt.

Dweiltje, twee theedoeken, afwasborstel en schuursponsje.

Aanwezige materialen:

2 zeven

1 handslinger

1 motorslinger

2 zegel kammen

2 ontzegelbakken

Diverse schrapers

Slingeren:

Voorkomen van roverij:

• Hou honing, zegelbaken en (geslingerde) raten in de slingerruimte!
  • Sla altijd volle en lege raten op in de slinger ruimte of op een andere plaats waar geen bijen bij kunnen komen. Zet geen volle of geslingerde ramen buiten.
  • Sluit voor dat je gaat slingeren altijd alle ramen en deuren van de slingerruimte zodat bijen niet naar binnen kunnen vliegen

Gebruik van de Slinger:

Algemeen:

• De motor van de slinger is bedoeld om te slingeren. Slinger een richting op en rem de slinger niet met de motor. Op het moment dat je niet slingert dient de motor uitgeschakeld te zijn. Als je hem aan laat staan hoor je een lichte brom.
  • Zet de snijkraan altijd open als je slingert. Het slinger vat is geen opslag vat. Op het moment dat de slingerkorf in honing draait gaat er schade op treden aan de motor.
  • Slinger niet als de slinger schuinstaat.
  • Er zijn zwarte blokjes aanwezig in de slinger ruimte, daarmee kan je de slinger schuin zetten om ook het laatste restje honing uit de slinger te krijgen als je klaar bent. Je kan dan niet slingeren, immers, de slinger staat dan schuin.

Het slingeren zelf:

1. Controleer of de snijkraan dicht staat.
  2. Zet de vulemmer met honingzeef klaar (1 grove en 1 fijne deze passen in elkaar)
  3. Open de snijkraan
  4. Vul de honingslinger met vier ramen. Liefst van een gelijk gewicht.
  5. Zorg dat de ontzegelde honingramen goed tegen het gaas van de slingerkorf geplaatst worden.
  6. Draai langzaam, versnel rustig en draai deze kant van de ramen half leeg. Slinger dus niet op volle snelheid, dat komt bij punt 9. Voorzichtig met je handen en liefst deksel op de slinger.
  7. Vaak zal de slinger wat bewegen. Houdt hier rekening mee.
  8. Draai de ramen om en draai deze kant helemaal leeg.
  9. Draai de ramen weer terug en draai nu deze kant helemaal leeg.
  • Opmerking: Je krijgt nooit alle honing eruit. Draai de ramen niet stuk! De in de ramen achtergebleven honing is weer voor onze bijen en helpt -als je ze ‘nat’ opslaat om de bijen snel naar de honingkamer te lokken.

Het schoonmaken van de slinger en slinger ruimte:

Algemeen:

• De bedoeling is dat de slingerruimte schoner wordt achtergelaten dan dat je hem aantrof.
  • Maak schoon met handwarm water. Maak nooit met heet water schoon. Wasresten smelten dan helemaal vast, en zijn maar moeilijk te verwijderen.

Schoonmaken van de slinger:

1. Haal de slinger uit elkaar (motor eraf en slingerkorf eruit.)
  2. Zet de slinger bij het kleine afvoerbakje bij de ingang. Dan heb je de douche bij de hand.
  3. Haal de slingerkorf uit het vat. Het vat kan je nu makkelijk schoonmaken met een schuurspons of borstel. Je kan het water via de snijkraan direct in het kleine afvoerbakje laten lopen.
  4. Maak ook het gat in het midden schoon, daar waar een kogel in zit. Plaats deze ook weer terug.
  5. Maak de slingerkorf goed schoon, zorg ook dat eventuele was resten zijn verwijderd.
  6. Maak de slingerkorf en het vat droog
  7. Plaats het vat terug op de gebruikelijke plaats en monteer de motor weer (let op ! Ook het kogeltje onderin).

Andere materialen:

Maak deze schoon (met lauwwarm water) en plaats ze terug op de plaats waar ze stonden. Maak vooral de zeven netjes schoon.

Zo:

Slingerruimte ZoWel

Niet zo:

Slingerruimte ZoNiet

Slingerruimte:

Reinig de werkbladen en spoelbakken. Zorgen dat deze droog achter worden gelaten. Reinig als laatste de vloer.

Als het goed is ziet het er dan ongeveer zo uit:

Slingerruimte Oplevering