Imkers leren over Vlinders

Om de lange winter te onderbreken heeft Imkervereniging Bussum voor haar leden een lezing georganiseerd op 9 februari jongstleden.

De lezing werd gegeven door Kars Veling. Kars is projectleider bij De Vlinderstichting in Wageningen en houdt zich bezig met onderzoek naar vlinders en libellen. De titel van zijn lezing was  'Bussum en omgeving door vlinderogen’. Kars heeft de aanwezigen eerst de cyclus en leefwijze van de vlinder uitgelegd. Wat de imkers daarbij opviel is dat er naast overeenkomsten, ook grote tegenstellingen zijn tussen bijen en vlinders. Grote gemene deler is wel de behoefte aan nectar.

Helaas staan veel soorten vlinders in Nederland onder druk door het verdwijnen van groen, of liever “het verdwijnen van kleur, want groen gras is er genoeg!”, aldus Kars. Het maaibeleid van gemeenten en ook de tuinen van particulieren kunnen daarbij een groot verschil maken.

De aanwezige imkers keerden naar huis vol nieuwe kennis en verwondering over de wereld van de vlinders.

Lezing vlinders