Info avond Aziatische hoornaar

Woensdagavond 31 januari verzamelden zich een kleine 40 imkers in het Bijenhuisje om de informatieavond over de Aziatische hoornaar bij te wonen. Onder deze imkers ook bestuursleden van omliggende verenigingen.

De imkers werden ontvangen met koffie, thee en een tompouce met de afbeelding van een hoornaar ‘om de tanden in te zetten’.

Aziatische hoornaar 3

Jan Driessen toonde met behulp van slides de levenscyclus van deze invasieve exoot, die in de zuidelijke provincies van Nederland al volop aanwezig is. De hoornaar rukt steeds verder op naar het noorden en waarschijnlijk gaan wij er komend bijenseizoen al mee te maken krijgen.

Veel is nog onduidelijk over de impact van de hoornaar, maar één ding staat vast: het is een ramp voor alle inheemse insecten en dus voor de biodiversiteit. Eén hoornaarsnest heeft per seizoen 18 kilo insecten nodig voor haar larven. En één nest produceert weer 50 tot 500 koninginnen, waarvan ongeveer 10% de winter overleeft.

Na de pauze ging Jan in op de vraag hoe wij, als Imkervereniging Bussum, deze bedreiging het hoofd willen bieden. Daarbij ligt de nadruk op beheersing van het probleem; het volledig uitroeien van de Aziatische hoornaar is onmogelijk. Het gebruik van de zogenaamde ‘selectieve vallen’ en wiekpotten heeft Jan uitgebreid toegelicht. Deze dienen om in het voor- en najaar koninginnen te vangen. Elke gevangen koningin scheelt weer een nest.

Aziatische hoornaar 2.jpeg

Na afloop kregen alle aanwezigen gratis een val mee naar huis. De gebruikers van de vallen vormen samen een appgroep en houden elkaar op de hoogte van hun bevindingen, delen foto’s en ervaringen. Wanneer een Aziatische hoornaar is gevangen, moet deze gemeld worden bij www.waarneming.nl. Hier wordt beoordeeld of het echt om een Aziatische hoornaar gaat. Is dat het geval en lukt het om het nest te vinden, dan is de provincie verantwoordelijk voor het verdelgen van het nest.

Wil je meer weten? Kijk dan vooral even naar dit webinar van de NBV over de aziatische hoornaar: